2.1.4.19 Ontwerpcriteria
ONTWERPCRITERIA HRD programma Transformationeel Leiderschap
Ontwerpprincipes voor leren leren in het kader van een educatief programma (toepassing: Kunstbeschouwing, HRD)
➢ Aanleiding: complex probleem als uitdaging
➢ Educatie als transitieruimte
➢ Coaching: explicitering van tacit knowledge, SECI model
➢ Expansief leren
➢ Facilitaire veranderingsstrategie
➢ Metacompetenties als subdoelen van een educatief programma
➢ Fasen: iteratief en non-lineair proces
➢ Actor optiek
➢ Coöperatie als basis voor samenwerking
➢ Co-creatie: de actor als mede-onderzoeker
➢ Sturing via interventies of maatregelen
➢ Soft Systems Methodologie: op zoek naar de ‘root metaphor’
➢ Design Thinking: alternerend proces van convergentie en divergentie, prototype, wybertjes
➢ Pragmatisch model van problem solving
➢ De creatieve professional als educatief ontwerper
➢ Procesadviseur, moderator, coach, change agent, begeleidingskundige
➢ Ontwerper: Design Thinking, programma ontwerper
➢ Onderzoeker, Action Research
➢ Ontwerpend Onderzoeken, Appreciative Inquiry
➢ Pragmatisch-constructivisme: problem solving (Dewey)
➢ Design Thinking, Action Research
➢ SECI model: explicitering van tacit knowledge