3.1.2.1 Co-creatie
Co-creatie in het kader van sociaal kapitaal houdt in dat men:
- focust op externe samenwerking zodat op termijn wederzijds nut en voordeel ontstaan
- maatwerk levert (N=1)
- inspeelt op latente en manifeste wensen en vragen
- intern coöperatief werkt op basis van de collectieve autonomie van medewerkers
- medewerkers zelf geen hinder ondervinden door ego's of overdreven autonomie.
- interacties laat leiden tot hecht gekoppeld organiseren (in plaats van losgekoppelde individuen)
- het werk organiseert in een adhocratie (Mintzberg), netwerk, maatschap of coöperatie
- overleg voert op basis van participatie en sociocratisch overleg
- elkaar oonderling zo vertrouwt dat het mogelijk is om elkaar zonder problemen te controleren (principe van vier ogen; advies en controle door collega’s wordt op prijs gesteld, omdat dit ten goede komt aan de kwaliteit
- duurzame samenwerkingsrelaties met een beperkt aantal, zorgvuldig geselecteerde, toeleveranciers en preferente klanten nastreeft (Customers Relation Management; CRM)
- samenwerking in de vorm van participatie stimuleert, inclusief verandering van onderop (bottom up)
- veel aandacht schenkt aan het opbouwen en onderhouden van het sociale netwerk, bestaande uit klanten, leveranciers en andere stakeholders
- rekening houdt met de agenda, bereikbaarheid en voorkeuren van de klantenhet volume aan klanten na verloop van tijd vergroot omdat men met klanten een vertrouwensrelatie opbouwt (customers intimacy)
- klanten ziet als medeonderzoekers en co-producenten.
Meer weten? Zie Sociaal kapitaal