3.1.4.1.5 Kaizen-mindset
Een Kaizen-mindset verwijst naar het doordrongen zijn van een aantal uitgangspunten rondom de uitvoering van werkzaamheden.
Hoe doe ik dat?
- U weet dat elk onderdeel van het operationele werkproces te kwalificeren en kwantificeren valt
- U weet dat zonder standaardisering van taken geen beoordeling mogelijk is
- U waardeert en beloont ondernemend gedrag (intrapreneurship) van medewerkers op de werkplek
- U nodigt medewerkers uit om verbeteringen voor te stellen en honoreert ideeën
- U belegt verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie
- U ziet medewerkers op de werkvloer als relatief autonoom; ze beschikken over jarenlange ervaring en zijn als geen ander in staat om normen en standaards van onderop te bepalen
- U moedigt medewerkers aan om nieuwe gebruiksmogelijkheden, applicaties en toepassingsmogelijkheden voor elk onderdeel (of module) te bedenken
- U hanteert het principe: 'Het geheel is meer dan de som der delen'.
Meer weten? Zie Uitvoering