3.1.6.1.2 Competentieprofiel
Het competentieprofiel/de kerncompetentie van een organisatie kan men ontdekken door het expliciteren, mobiliseren en combineren van alle beschikbare interne bronnen: mensen, materialen, methoden, middelen, technieken en sociale netwerken.
Hoe doe ik dat?
- U brengt de ‘tacit knowledge’ van klanten en medewerkers in kaart
- U beseft dat de kerncompetentie van een organisatie primair een lange termijn perspectief biedt
- U laat een hoog ambitieniveau tot een productieve strategische spanning leiden (strategic stretch)
- U beseft dat de kerncompetentie van een bedrijf of instelling moeilijk te imiteren valt en tot een aanzienlijk concurrentievoordeel leidt
- U betrekt iedereen in de organsatie en benut the wisdom of the crowd
- U verbindt mensen aan innovatieve ideeën
- U legt een consistente verbinding (alignment) tussen het persoonlijke leer- en ontwikkeldoel en het doel van de organisatie
- U focust op Human Resources Development, waarbij de persoonlijke leerdoelen van de medewerker centraal.
Meer weten? Zie Strategische keuzes