3.1.6.6 Waardecreatie
Anticiperen op beoogd resultaat: waarde creatie
Organiseren is een zingevende, betekenis verlenende activiteit. Het bedrijf of organisatie produceert zaken, die voor de klant en de maatschappij betekenisvol, waardevol, nuttig en duurzaam zijn. Een waarde is materieel of immaterieel en bestaat uit:
● QCD: combinatie van kwaliteit, kostenreductie, levering (op tijd)
● Bruikbare, nuttige producten of diensten
● Uitbreiding van ruilrelaties door wederzijdse uitwisseling van producten of diensten
● Toename van omzet, winst en financieel gewin
● Inzicht in nieuwe toepassingsmogelijkheden (applicaties) en functionaliteiten
● Open innovatie: informatie vrij aan elkaar verstrekken
● Technische en organisatorische verbetering
● Standaardisatie, die het mogelijk maakt om het reguliere productieproces sneller en efficiënter te laten verlopen en verspilling te verminderen
● Kennisvermeerdering door toename van inzicht
● Kwaliteitsverbetering
● Vormgeven aan een lerende organisatie
● Optimaal gebruik maken van beschikbare materiële en menselijke bronnen (resources)
● Versterking en uitbreiding van het sociale netwerk: het leggen en onderhouden van interessante contacten
● Inventieve of creatieve ideeën en oplossingen bedenken
● Co-creatie
● Een merknaam (branding) vestigen
● R = G, ‘resources are global’
Meer weten? Zie Innovatief kapitaal