2.1.4.3 PM Toepassingen
De MCG kan men op tal van (dienstverlenende) praktijken toepassen, zoals de zorg, het onderwijs en de kunstbeschouwing. Aandachtspunten daarbij zijn:
- Voor kenniskunstenaars is een herontwerp nodig van de organisatie die chaordisch werken ondersteunt
- Kenniskunstenaars gedijen in een lerende organisatie (complex adaptief systeem, autopoëtisch systeem, adhocratie, netwerkorganisatie)
- Kenniscreatie leidt tot duurzame systeem innovatie (bron: vrij naar column Weggeman: Esthetisch perspectief op management en vakmanschap
- In organisaties is het model van metacompetenties/CanMeds bruikbaar als conceptueel kader (framework) voor de ontwikkeling van HRD programma’s
- Leiderschap (servant leadership) richt zich op het gezamenlijk tot stand brengen van waarde-creatie. Leiderschap verschilt van management. Managers doen de dingen goed op operationeel niveau; leiders doen de goede dingen door verantwoorde strategische beslissingen te nemen (Ackoff)
- Managers bieden ondersteuning door te faciliteren en te coachen. De tegenstelling tussen managers en professionals verdwijnt; veranderingen (innovatie, transformatie) ontstaan bottom up
- Ter ondersteuning kan bij coaching gebruik worden gemaakt van ICT tools (zoals het USM-managementsysteem voor dienstverleners en de Digitafel Methode in het kader van ‘decision support’
- Coachen is een vorm van interpretatief onderzoek is interactief en gebaseerd op co-creatie. De rol van de coach is niet neutraal of afstandelijk, zoals bij een laboratorium experiment. De coach blijft niet exogeen. De relatie is gebaseerd op samenwerking, interactie en co-creatie
- Een coach is geen ‘spectator’ (Dewey), maar gesprekspartner en coaching betekent psycho-educatie: de client leert om te handelen als actor. Dit leren bestaat niet alleen uit inzicht in de gedragscompetenties, maar uit het leren begrijpen van de eigen mindset. Coachen stimuleert leren leren.
Meer weten? Zie Deeper understanding