z.5. Casus treinstoring

Casus Treinstoring

Afgelopen zondag naar een concert in Amsterdam, een uitvoering van de Johannes Passion van J.S.Bach. Het concert begint om 15.00 uur en we nemen in Groningen de trein van 11.00 uur. In de buurt van Lelystad ontstaat onrust. Enkele reizigers lezen op hun mobiel dat het treinverkeer de hele dag wordt stopgezet vanwege een storing. Iedereen moet uitstappen op het station van Lelystad centrum. Volgens de conducteur heeft Poetin wellicht het netwerk gehackt. Veel passagiers hebben grote koffers bij zich. Deze trein is de rechtstreekse verbinding met Schiphol: zij moeten het vliegtuig halen. Enkele mensen stappen in een gereedstaande taxi of taxibus en vertrekken. Anderen nemen de gereedstaande OV-bus naar Harderwijk. Via Harderwijk is er een busverbinding met Almere en vervolgens kan men met de bus naar Amsterdam: een reis van ruim twee uur. Een illegale taxi komt voorrijden. De snorder berekent per persoon 120 Euro naar Schiphol en wil pas vertrekken, wanneer hij 4 passagiers in. Mensen stappen in en daarna uit, want zijn weigeren om dit enorme bedrag per persoon te betalen. Het publiek reageert verontwaardigd. De snorder druipt uiteindelijk zonder klanten af.
Een waterig zonnetje breekt door. Twee brandweerwagens rijden langs het station met loeiende sirenes, op weg naar een brand elders. Een politiewagen stopt even, maar rijdt snel weer door bij het zien van de mensenmassa. Tientallen mensen staan te wachten in de stationshal of voor het station. Ik wacht. Denk na. Een hotel nemen is een optie. Groepjes mensen beraadslagen.
Een jong stel spreekt ons aan. Zij vragen vriendelijk of we interesse hebben om gezamenlijk een Uber taxi te betalen voor 4 personen. De rit gaat 100 Euro kosten. Zij hebben reeds geboekt en betaald. We kunnen de kosten delen. Op de Uber app wordt vermeld, hoe snel de taxi ter plekke kan zijn. Hij arriveert binnen 5 minuten. De taxichauffeur is een vriendelijke, rustige allochtoon. Ik ga op de achterbank zitten naast de jonge vrouw en haar vriend; mijn partner neemt plaats op de bijrijders stoel. De vrouw is bedrijfskundige. Zij werkt bij een internationaal accountants- en consultancybureau, dat zich ook bezig houdt met ‘recruitment’. Vorig jaar heeft zij deze nieuwe baan gevonden en tot nu tot nog nauwelijks collega’s ontmoet. Al haar werk gebeurt digitaal. Onderweg is het stel aan het appen met hun vriendengroep. Veel van hun vrienden zijn onderweg ergens blijven steken. Het hele netwerk van vrienden, kennissen en familieleden wordt ingeschakeld om in het hele land alternatief vervoer te bedenken.
Een uur later wordt het jonge stel afgeleverd bij hun appartement in Amsterdam Oost. Zij wonen 4 hoog. Ik betaal de helft van de rit. Wij worden keurig in de Spuistraat voor de kerk uitgeladen en zijn ruim op tijd voor het concert. De taxichauffeur gaat daarna koffiedrinken en krijgt via Uber contact met nieuwe klanten voor de terugreis. Hij woont in Emmeloord.
Na het concert lopen we naar het station. De treinstoring zou volgens de berichten tot 17.00 uur duren, maar dat wordt 20.00 uur. Uiteindelijk blijkt er geen enkele trein te rijden. We moeten naar Beverwijk. Er is geen rechtstreekse busverbinding met Haarlem. We moeten enkele keren overstappen en worden vriendelijk geholpen door de buschauffeurs. Enkele buitenlanders in de bus zijn gedesoriënteerd. Zij worden door andere passagiers geholpen. Een vrouw krijgt een slaapplaats aangeboden. Verschillende busondernemingen onderhouden een goed functionerend netwerk. Na 1.5 uur arriveren we per bus in Beverwijk. De NS heeft het die dag volledig laten afweten. Nauwelijks informatie. Geen enkele moeite werd gedaan om vervangend vervoer te regelen. Slappe excuses van de directie. Volgens de NS was het zinloos om iets te ondernemen. Elke trein telt 1000 passagiers. De NS beroept zich op overmacht.

Meer weten? Zie Inleiding