1.2 Wetenschappelijke legitimatie

Het onderwerp van dit onderzoek is 'de creatieve mindset van professionals i.c. kenniswerkers, verklaard vanuit het pragmatisme. Zoals we in de Aanleiding al even aanstipten, kent dit onderwerp een grote maatschappelijke relevantie. Immers, innovatie is cruciaal voor een kennismaatschappij. Maar in het kader van dit onderzoek is het primair van belang om het wetenschappelijke belang te adresseren. Ook daarbij kan men verschillende aspecten onderscheiden, zoals:

De startvragen bij dit onderzoek waren daarmee divers, enerzijds wetenschapsfilosofisch, anderzijds (sociaal) psychologisch van aard. Aangezien voor het beantwoorden van de inhoudelijke vraag eerste de methodische vraag moest worden beantwoord, werd besloten om als eerste de keuze voor een passend wetenschapsfilosofisch kader te kiezen. Onderstaande figuur diende daarbij als leidraad. 

               

De gedachtegang daarbij was dat de huidige impasse inzake innovatie en maatschappelijke transitie werd veroorzaakt door twee hoofdfactoren i.c. een omissie en een fout. 

 

Door deze combinatie van omissie en fout blijt men de oplossing voor complexe problemen primair reductionistisch benaderen i.p.v. te denken in termen van Complex Adaptieve Systemen. Dat is jammer want juist kenniswerkers zouden in het kader van innovatie tenminste ook moeten beschikken over de creatieve mindset van de kenniskunstenaar (van de Wiel, 2010).

 

 

Het belang van onderzoek naar juist dit onderwerp luidt grofweg:

Deze legitimatie kan worden genuanceerd met behulp van een keten, of eigenlijk cascade van wisselwerkingen tussen (sub)systemen. Gevoed door anti-entropische energie, die uniek en kenmerkend is voor levende wezens, kunnen deze wisselwerking vergaande effecten hebben in de vorm van nieuwe emergente hiërarchische ordeningen en modulariteit in netwerken. Een van de meest indrukwekkende voorbeelden daarvan is de ontwikkeling van het brein, zoals verondersteld door Mengistu et.al (2016) en weergegeven in figuur 1. 

           

Het onderliggende mechanisme wordt gevormd door Constraint Generating Procedures (Holland, 1998) die op basis van non-lineaire, vaak circulaire causaliteit een multiplier-effect teweegbrengen: veranderingen in het ene subsysteem hebben gevolgen voor het andere subsysteem, wat vervolgens weer effecten heeft in het oorspronkelijke subsysteem etc. Uiteindelijk kan dit generatieve principe tot onvoorziene sprongen leiden, zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin. Een sprekend voorbeeld hiervan is het Butterfly-effect van (de meteoroloog) Lorentz.

De pragmatische benadering, en vooral de daarbij behorende verklarings-sprongen, vormen de kern van ons wetenschappelijke betoog. Dit betoog wordt dan ook stapsgewijs uitgewerkt in hoofdstuk 2. Hier beperken we ons in het kader van de legitimatie van ons onderzoek tot een korte toelichting op de wisselwerking tussen individuele psychologische eigenschappen als een creatieve mindset en de impact daarvan op de maatschappelijke ordening. Dat is inhoudelijk relevant omdat we met Rotmans (ref.) stellen dat er maatschappelijk en wetenschappelijk gezien sprake is van een dringende en grote behoefte aan duurzame systeeminnovatie. Die innovatie wordt echter tegengewerkt door een tekort aan kennis over, en toepassing van een creatieve manier van probleemoplossen. In het verlengde daarvan, of eigenlijk daaraan voorafgaand, is er behoefte aan het ontwikkelen van een verklaringsmodel voor creativiteit als proces. Meer concreet gaat het in dit onderzoek dus om het verhelderen van wat nu wel wordt samengevat met het containerbegrip 'de creatieve mindset van kenniswerkers'.

Meer weten? Zie Aanleiding, legitimatie etc.