1.2 Wetensch.legitimatie
Het onderwerp van dit onderzoek, de creatieve mindset van kenniswerkers, kent naast een grote maatschappelijke relevantie,ook een wetenschappelijke belang. Die mindset mag volgens Gigerenzer & Selten (2001) een adaptive toolbox zijn, het is helaas ook nog altijd in vergaande mate een black box.
Kijlkend naar de context waarin kenniswerk plaatsvindt, kunnen we vaststellen dat:
- Complexe vraagstukken nog steeds primair worden benaderd als ware het ingewikkkelde en oplosbare problemen. Er wordt geen recht gedaan aan de keten(s) van wisselwerking tussen diverse factoren
- Ondanks veel onderzoek is er waarschijnlijk mede daardoor nog steeds niet (geheel) duidelijk waarom creativiteit als fenomeen bestaat en, in het verlengde daarvan, hoe het werkt
- Aangezien creativiteit ook gaat over welke epistemologische keuzes men maakt, is hier sprake van een interessant wetenschappelijk interpunctieprobleem. Hoe een fenomeen waarvan men de werking niet kent wetenschappelijk in kaart te brenge?
- Bovendien zijn beide aspecten, creativiteit en epistemologie, nauw gelieerd aan een bepaalde mens- en wereldbeelden die ook weer op basis van, al dan niet creatieve keuzes tot stand komen
- Een veelbelovende, maar nog relatief nieuwe stroming in de wetenschap zou hiervoor, samen met bekendere stromingen als de chaos- en systeemtheorie, uitkomst kunnen bieden: de evolutiepsychologie. Door een analogie te hanteren voor 'het nieuwe' met mutaties en te focussen op het brein, ontstaat wellicht een passend onderzoekskader, waarin bovendien wordt uitgegaan van een pluriform bio-psycho-sociaal-onderzoeksparadigma.
Kortom, deze nieuwe wetenschappelijke zienswijze op het fenomeen creatieve mindset zou wel eens interessante en verstrekkende gevolgen kunnen hebben op de wetenschap zelf.
Meer weten? Zie Aanleiding, legitimatie etc.
Zie ook: Flitscolllege F.M. op Youtube.