4. Man.samenvatting.
Het onderwerp van dit onderzoek is de creatieve mindset van kenniswerkers. De rationale daartoe luidt als volgt:
- Innovatie is bepalend voor een duurzame toekomst
- Innovatie veronderstelt een creatieve mindset bij de kenniswerkers die innovatie vormgeven
- Ondanks veel onderzoek, met name in het domein van de persoonlijkheidsleer, is nog steeds onduidelijk waarom een creatieve mindset als fenomeen bestaat en, in het verlengde daarvan, hoe en wat een creatieve mindset inhoudt (in relatie tot innovatie).
Als wetenschappelijk kader is gekozen voor het pragmatisme omdat dit perspectief:
- Een
- Een viertal fundamentele vragen kent die helpen om verschillen in besluitvorming ook op individueel niveau te begrijpen, verklaren en voorspellen:
- Waarom bestaan ze?
- Hoe werken ze?
- Wanneer zijn ze ontstaan bij de mens als soort?
- Waar ontwikkelen ze zich in de levensloop?
Leidraad in dit op literatuur gebaseerde onderzoek is dan ook onderstaande gedachtegang bij deze vier vragen:
Waarom; motivatie reguleert (als adaptatie) de balans tussen kosten en baten die bij de mens primair betrekking hebben op diens sociale bestaan. In dat sociale bestaan kan men drie domeinen onderscheiden, waarin motivatie-(deel)processen in meer of mindere mate een rol spelen:
- Het streven naar empathie en moraliteit als gevolg van de evolutie van de levendbarende soorten;
- Het streven naar een specifieke, ultrasociale en culturele structuur als gevolg van groepsvorming;
- Het streven naar hiërarchisch leiderschap en status als gevolg van toenemende interne en externe kansen en bedreigingen van groepsvorming op grote schaal.
Individuele verschillen in besluitvorming bestaan omdat ze de interactie van het individu als entiteit reguleren met zijn of haar omgeving die bij de mens primair sociaal is en daardoor de nodige variatie vertoont.
Hoe; door de kwalitatieve en kwantitatieve verschillen in hun regulerende functies in de drie verschillende domeinen ontstaat een voor het betreffende individu kenmerkend en onderscheidend motivatieprofiel. Met dit profiel streeft het individu ernaar optimaal bij te dragen aan reproductief succes via een onderscheid naar sekse en twee aspecten van seksuele selectie die de twee kanten van dezelfde medaille vormen:
- Via selectie; het individu selecteert een optimale partner
- Via advertentie; het individu toont zich als optimale partner.
Om selecteren en adverteren gedragsmatig vorm te geven, maakt het individu gebruik van een relatief vaste sociale strategie om, via zijn of haar communicatie, het gedrag van anderen te beïnvloeden. Er is sprake van relatieve vastigheid omdat deze strategie zowel:
- Flexibel dient te zijn om tegemoet te kunnen komen aan lokale en eigentijdse omgevingseisen en optimaal gebruik te maken van opgedane levenservaring;
- Rigide dient te zijn om de (sociale) wereld op een herkenbare voorspelbare manier te structureren en door anderen als een stabiele betrouwbare partner te worden ervaren.
Om aan beide voorwaarden te voldoen, genereert het individu toekomstverwachtingen die, in interactie met het motivatieprofiel en dus per sekse verschillend, leiden tot een risicozoekende of een risicomijdende strategie.
Dit samenspel van factoren i.c. - sekse, risico, en drieledig motivatieprofiel - maakt een taxonomie van individuele verschillen in besluitvorming mogelijk, waarmee men keuzegedrag vergaand kan verklaren en zelfs voorspellen.
Wanneer ontstaan; verschillen in individuele besluitvorming zijn ontstaan op het moment dat er sprake was van een herkenbare differentiatie in zowel sekse als motivatieprofiel, waarbij het brein als onderscheidend orgaan functioneert.
Waar in de levensloop; het brein prioriteert uiterlijk rond het 4de levensjaar welke van de drie fundamentele motivaties het beste aansluit op de interactie tussen de genen en de sociale omgeving van het individu.
Meerwaarde
- Het onderzoek toont aan dat individuele verschillen in besluitvorming niet alleen een logische bestaansgrond kennen, maar ook in hun werking volstrekt inzichtelijk en navolgbaar zijn, mits men uitgaat van seksuele selectie als richtinggevend fundament.
- Dit inzicht draagt bij aan een meer wetenschappelijk onderbouwde psychologie van individuele en collectieve besluitvorming en daarmee aan een meer redelijke maatschappij.
- De daarbij gehanteerde ‘persoonlijkheidsprofielen’ komen vergaand overeen met de, op etymologische basis samengestelde, Big Five-classificatie. Er is sprake van crossvalidatie van het evolutiepsychologische perspectief en de Big Five wordt eindelijk van een wetenschappelijke rationale voorzien.
Meer weten? Zie Inleiding